klímatisztítás

Klímás blog A klimamosas.hu
szakmai cikk gyűjteménye

A garanciális klíma karbantartásról

A klímák jótállásának kérdését, kiválóan szabályozza egy 2021. január 1-től érvénybe lépett kormányrendelet, mely alapjaiban változtatta meg az eddigi szabályozást. Így egyértelműen eldönthető, a garanciával kapcsolatban előforduló összes "Mi van akkor ha..." kérdés.

A kötelező jótállás

Ha egy cég elad egy tartós fogyasztási cikket, akkor arra az árura, köteles jótállást vállalni az értékétől függően, 1, 2 vagy 3 évig. A jótállás feltétele lehet a rendeltetésszerű használat, amibe a klímák esetében a rendszeres karbantartás is beletartozik.
A teljes rendeletet itt olvashatja.

A jótállási idő érték függő

Extra jótállás

A törvényileg előírt jótállási időn felül, a márka forgalmazója, vagy a termék eladója adhat olyan extra jótállást, melynek egyedi feltételeket szabhat. Jelen esetben megszabhatja, hogy akkor él a 10 év extra jótállás, ha minden évben kétszer karbantartatja a klímáját és ezt számlával is igazolja, sőt, azt is megszabhatja, hogy ki tarthatja karban a klímát. Ezeket a feltételeket a jótállási jegyen olvashatja és az ott leírtakon kívül az eladó nem hivatkozhat másra.

Az extra jótállási időt is törvény szabályozza, hiszen egy szerződésnek tekinthető az eladó/forgalmazó és a vevő között.

A telepítő / eladó extra jótállása

Szerencsés esetben a telepítő és az eladó ugyan az a cég. Ha nem az a cég telepíti a klímát, mint akitől vásárolta, abban az esetben mind a ketten szabhatnak egymástól eltérő garanciális feltételeket.

A telepítő vállalása, az esetleges hiba megállapítása, az alkatrész megrendelése, ügyintézése és a javítás térítés mentesen. A telepítő a törvényileg előírt 1-3 év jótállásra nem szabhatja feltételül, hogy a felhasználó kivel tisztíttatja ki a klímáját, az ezt meghaladó extra időszakra viszont szabhat egyedi feltételeket.

A márka forgalmazó extra jótállása

A márka forgalmazók a piaci versenypolitikájuktól függően, különböző időtartamú és mértékű extra jótállást adanak a termékeikre. A jótállás vonatkozhat a teljes készülékre, de vonatkozhat, csak bizonyos alkatrészekre is, mint pl. a klíma kompresszora.

A márka forgalmazójának vállalása a készülék csere alkatrészének díjmentes biztosítása és bizonyos esetekben a javítást végző cég javítási költségeinek térítése.

A márka forgalmazójának vállalását, a telepítő cég nem befolyásolja. Tehát, attól, ha a telepítő valamiért nem vállalja a javítást, a forgalmazó ugyan úgy biztosítja az alkatrészt más klímaszerelőn keresztül is.

Mi történik, ha más tisztítja a klímát?

Ha a klímát telepítő cég megszűnik, nem jön időben, rossz minőségű munkát végez, vagy csak egyszerűen nem szimpatikus, hívhat másik szerelőt. Fontos, hogy kérjen számlát a klímatisztításról, amivel később igazolni tudja, az elvégzett munkákat.

Az eladót köti a törvény az első években

Abban az esetben, ha a telepítő feltételül szabta, hogy csak az ő cége végezheti a kötelező karbantartásokat, a törvényileg előírt jótállási időszakban köteles megjavítani a klímát, bárki is végezte a karbantartásokat, de az extra jótállási időszakban már megtagadhatja.

Ha nem a telepítőtől vásárolta a klímát, akkor a telepítőnek semmilyen kötelezettsége nincsen a készülékre, a jótállás az eladót terheli.

A forgalmazónak mindegy, hogy ki tisztít

A forgalmazónak mindegy, hogy ki végzi el az előírt, évenkénti egy vagy több klímatisztítást, ha a felhasználó számlákkal tudja bizonyítani, hogy eleget tett a feltételeknek. Bármelyik klímaszerelő vállalkozás eljárhat más által szerelt klímák garanciális ügyében, így a csere alkatrész továbbra is ingyen jár, csak a javítás munkadíját kell megfizetni, ha azt a forgalmazó nem vállalja.

Ha nem a hazai importőrőn keresztül érkezett a klíma az országba, mert pl. az eMAG-on, vagy a Facebook Marketplace-en vásárolta, akkor a hazai forgalmazó által hirdetett extra jótállás nem érvényes a készülékre. Az adott márka hazai forgalmazója a térítés ellenében kért alkatrészigény kiszolgálását is megtagadhatja.

klímatisztítás irodában

Mit veszíthet, ha mással tisztíttatja a klímát?

A legrosszabb esetben, a javítás munkadíját veszítheti el, ha viszont minden évben kifizet egy, vagy két olyan szolgáltatást, ami mögött nincs valódi produktum, az olyan, mintha részletekben, előre kifizetné a javíttatást, vagy a gép árát mégegyszer, még akkor is, ha nem is lesz szükség a jótállás érvényesítésére.
Ez a legdrágább biztosítás, amiről valaha hallottam.

Több olyan ügyfelem van, aki saját bevallása szerint, alig várta már, hogy véget érjen a garanciális idő, mert a "kötelező tisztítások" után büdös maradt a klímája, de a "garancia miatt" nem mert másik klímaszerelőt hívni.
Nem Ön tartozik a klíma telepítőjének, nem köteles elfogadni egy magát monopol helyzetben érző szolgáltató silány portékáját.

Egy minőségi karbantartási szolgáltatással, hosszú távon még akkor is jobb állapotú marad egy készüléke, ha ritkábban rendeli meg a tisztítást.
Keresse elő a klíma papírjait, nézze át a jótállási jegyen feltüntetett feltételeket, majd mérlegeljen, hogy mi éri meg jobban.